Specjały kuchni rosyjskiej

Specjały kuchni rosyjskiej

Kuchnia rosyjska nie jest tak popularna jak włoska czy francuska, ale warto jej choć raz skosztować, by poczuć prawdziwą ucztę dla podniebienia.

Początków kuchni rosyjskiej należy szukać już w VI w.p.n.e. To wtedy mongolscy i rosyjscy żołnierze wnieśli wiele niespotykanych do tej pory zwyczajów kulinarnych. Znalazło się wśród nich fermentowanie mleka, kiszenie kapusty, papryki czy buraków. Obecnie są to jeden z najbardziej popularnych składników kuchni rosyjskiej, czego przykładem może być znany na całym świecie kapuśniak (nazywany w Rosji szczi).Szczi to nic innego jak gęsta zupa przygotowywana z kapusty, jajek, cebuli i  mięsa. Zupa po ugotowaniu wkładana jest jeszcze do piekarnika, by wydobył się jej cały smak i zapach.

Jeśli chodzi o inne popularne zupy w Rosji to należy wymienić razsolnik (odpowiednik polskiej ogórkowej), zupę rybną oraz soliankę (zupa z jesiotra, zaprawiona pomidorami).

Generalnie potrawy kuchni rosyjskiej są dość kaloryczne i sycące. Jest to uwarunkowane klimatem tego kraju: tłuste potrawy pomagają w utrzymaniu ciepła i energii w organizmie. Za przykład mogą posłużyć pielmieni (rosyjskie pierożki z Syberii) zawsze okraszone dużą ilością tłustej śmietany. Ich przygotowywanie jest swojego rodzaju rytuałem : w lepieniu pierogów uczestniczy cała rodzina. Za jednym razem powstają setki, a nawet tysiące pielmieni.

Co jeszcze jadają Rosjanie?

Gustują przede wszystkim w produktach mącznych oraz zbożowych. Spożywają dużo owoców, miodu, kasz, grzybów, ryb i dziczyzny. Bardzo często sięgają po kawior- łączy się on nieodzownie z krajem i kulturą. Rosyjski kawior jest znany na całym świecie.

Jeśli chodzi o napoje, nie od dziś wiadomo, że Rosjanie gustują głównie w mocnym alkoholu. Najpopularniejszym rodzajem trunku jest kwas chlebowy, którego piją bardzo dużo, a także często wykorzystują jako dodatek do wielu potraw.

Ulubionymi przyprawami w Rosji są: anyż, cebula, chrzan, gorczyca, cynamon, estragon, gałka muszkatołowa, goździki, imbir, kminek, koper, liść laurowy, mięta, pieprz, wanilia, tymianek, mocna musztarda.

Do specjałów kuchni rosyjskiej można zaliczyć:

Boeuf Strogonow-czyli pocięta na długie i cienkie paski polędwica wołowa smażona z cebulką i
pieczarkami, które następnie dusi się w bulionie z  koncentratem pomidorowym. Niektórzy dodają też ogórki kiszone. Po przyrządzeniu danie doprawia się śmietaną i zazwyczaj serwuje się je na przystawkę ze świeżym pieczywem.

Bliny-to placuszki z mąki gryczano-pszennej lub gryczano-żytniej. Podaje się je z kawiorem, śmietaną, masłem albo konfiturą.

Kulebiak– pieróg nadziewany farszem mięsnym lub rybnym, z dodatkiem warzyw, ryżu i przypraw.

Watruszki– słodkie bułeczki z nadzieniem owocowym lub serowym.

 

11 wskazówek jak schudnąć bez diety!

11 wskazówek jak schudnąć bez diety!

Stosując się do prostych rad i wskazówek można schudnąć bez stosowania diety! Wymaga to tylko konsekwencji i zmiany niektórych nawyków. Należy skupić się przede wszystkim na czasie, jaki poświęca się na spożycie posiłków, mądrym doborze przekąsek i aktywności fizycznej.

1. Codziennie jedz kilka mniejszych posiłków. Postaw na zdrowe, bogate w witaminy śniadanie i zrezygnuj z ciężkiej kolacji. Nie głodź się! Wybieraj odpowiednie godziny posiłków, odpowiadające twojej aktywności w ciągu dnia.

2. Pij dużo wody. Zaleca się picie szklanki wody z cytryną zaraz po wstaniu z łóżka, a także wypijanie 200-250 ml przed każdym posiłkiem. Woda błyskawicznie wypełnia żołądek i zmniejsza uczucie głodu.

3. Jedz powoli.  Posiłki powinny być swoistą celebracją tego, co znajduje się na talerzu. Nie należy jeść w pośpiechu i wolno przeżuwać każdy kęs. Informacja o sytości jest przesyłana z żołądka do mózgu dopiero po 20 minutach .

4. Podjadaj ale z głową. Idealnymi przekąskami pomiędzy głównymi posiłkami będą surowe warzywa, owoce, pestki słonecznika czy dyni. Warto też mieć w lodówce naturalny jogurt, biały ser i wafle ryżowe.

5. Zamieniaj produkty. Zjedz kurczaka pieczonego zamiast smażonego, gotowane ziemniaki zamiast frytek i lekką sałatkę z vinegrettem zamiast z majonezowym sosem. Kupuj ciemne pieczywo z ziarnami, a wystrzegaj się białego. Postaw na ryby, drób i nabiał!

6.Pozwól sobie na chwilę przyjemności. Jeśli masz ochotę na ciastko czy kawałek czekolady, po prostu zjedz. Raz na jakiś czas taka słodka przyjemność należy się każdemu.

7. Gotuj w domu. Wystrzegaj się restauracji, barów i stołówek. Nigdy nie wiadomo jak i z czego została przygotowana dana potrawa. Kto wie czy gotowanie w domu nie zamieni się w pasję?

8.Postaw na zioła i rośliny.  Zioła wspomagają trawienie,są pomocne w walce z nowotworami, działają antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie.

9. Wysypiaj się.  Amerykańskie badania dowiodły, że istnieje związek pomiędzy snem a nadwagą. Im mniej śpisz, tym Twoje BMI jest wyższe.

10. Staraj się panować nad emocjami.  Stres, strach czy złość wzmagają uczucie głodu. Jest to zupełnie normalne, instynktowne zachowanie.

11. Przede wszystkim aktywność fizyczna.  Jest to najlepszy sposób na zachowanie szczupłej sylwetki bez drakońskich diet i wielu wyrzeczeń. Wybierz się na spacer, przejażdzkę na rowerze lub na basen.

 

Lekkie sałatki na lato!

Lekkie sałatki na lato!

W upalne dni idealnie sprawdzą się sałatki! Są lekkie, pełne witamin i zdrowe. Szczególnie w lecie nie możeich zabraknąć na naszych stołach.

Oto kilka przykładowych przepisów:

1.Sałatka z fetą i arbuzem

Składniki:

– ćwiartka dużego arbuza

– pół kostki fety

– łyżka pestek dyni

– kilkanaście oliwek

– listki mięty do dekoracji

Sposób przygotowania:

Arbuza pokrój na 2-centymetrowe kawałki, fetę na mniejsze kostki, oliwki przekrój na połówki. Połącz wraz z pestkami w naczyniu i udekoruj miętą.

2.Sałatka z pomidorów

Składniki:

– 2 pomidory

– 2 duże łyżki posiekanego szczypiorku

– kawałek sera feta

– 8 oliwek

– łyżeczka suszonej bazylii

– pieprz.

Sposób przygotowania: pomidory sparz i pokrój w plastry. Oliwki pokrój w krążki, a ser feta w małe kostki, wraz ze szczypiorkiem dodaj do pomidorów, przypraw dla smaku bazylią i pieprzem, ewentualnie solą.

3.Sałatka z brokułów

– brokuły

– pół opakowania fety

-prażony na suchej patelni słonecznik bądź płatki migdałów

– 2 ząbki czosnku

– pół małego słoiczka majonezu

– pół kubeczka jogurtu naturalnego

– sól, pieprz

– papryka w proszku

Sposób przygotowania:

Brokuły ugotuj i podziel na cząstki. Fetę pokrój w kostki. Majonez i jogurt wymieszaj, dodaj przyprawy i przeciśnięty przez praskę czosnek. Wrzuć ser do brokułów, polej sosem, wymieszaj. Na koniec posyp prażonym słonecznikiem lub płatkami migdałów.

4.Sałatka z rzodkiewek, ogórka i sera

Składniki:

-pęczek rzodkiewek

-ogórek zielony

-10 dag sera żółtego

-2 łyżki majonezu

-2 łyżki jogurtu naturalnego lub śmietany

-cebula

-sól, pieprz

Sposób przygotowania:

Rzodkiewkę oraz ogórek ścieramy na tarce i odsączamy z nadmiaru wody. Ser również ścieramy na większych oczkach. Cebulę kroimy w drobną kostkę. Majonez mieszamy z jogurtem (śmietaną), sosem zalewamy warzywa i ser. Doprawiamy do smaku.

Zioła w kuchni

Zioła w kuchni

Praktycznie każda potrawa by uzyskała swój smak i aromat potrzebuje dodatku ziół. Świeże zioła są najbardziej wartościowe. Najlepiej więc uprawiać je w domu i traktować nie tylko jako przyprawę, ale również ozdobę.

W sklepach oprócz tradycyjnych doniczek z ziołami możemy znaleźć już specjalne herbaria. Są to urządzenia, w których wystarczy umieścić zioła i podłączyć do kontaktu. Herbarium będzie nas informować kiedy należy podlewać i nawozić rośliny. Nad wszystkim czuwa mikroprocesor. W takim urządzeniu zioła rosną cztery razy szybciej niż w standardowych doniczkach. W zestawie znajdują się doniczki z : bazylią, szczypiorkiem, miętą, koprem i pietruszką. Oprócz tego można sadzić również w herbariach  papryczki chili, małe pomidorki itp.

Natomiast francuscy projektanci przygotowali specjalne zestawy do uprawiania groszku czy mięty, z którymi poradzi sobie nawet najbardziej początkujący ogrodnik. Wystarczy kupić pojemnik, gotową mieszankę nasion i podłoża. Aby wyhodować własną grządkę należy zalać tylko podłoże wodą, wsypać nasiona, a następnie podlewać co 7-14 dni. Duża różnorodność kształtów i kolorów pojemników, możliwość ich powieszenia w pionie (każdy zawiera specjalny magnes) sprzyja tworzeniu ciekawych kompozycji i aranżacji w domowym zaciszu.

Ci, którzy są wielbicielami  ciekawego designu powinni zwrócić uwagę na specjalne stojaki na kilka rodzajów ziół. Jest w nich nawet miejsce na nożyczki do ścinania listków. Uprawa ziół z takim gadżetem jest bardzo prosta i przyjemna. Wszystkie elementy (oprócz metalowych nożyczek) wykonane są z plastiku, dzięki czemu łatwo utrzymać je w czystości. Zestaw jest niewielki, dlatego może idealnie posłużyć za ozdobę stołu.

Na rynku dostępne są też zestawy do uprawy ziół, składające się kilku doniczek i jednej wspólnej wydłużonej podstawki. Często są bardzo efektowne; zrobione z porcelany czy wikliny, ozdobione wizerunkami ziół pasują do romantycznych, stylowych klimatów. Taki zestaw proponuje nam np. Ikea. Znajdziemy w nim trzy metalowe, kwadratowe doniczki, długą podstawkę, a także zioła (do wyboru dwie kompozycje) i specjalne podłoże. Po 4-6 tygodniach możemy cieszyć się własną grządką z ziołami.

Sól i pieprz

Sól i pieprz

Sól i pieprz to najczęściej używane przyprawy na całym świecie. Co zawierają te przyprawy i jaki jest ich wpływ na nasze zdrowie?

Sól kuchenna– to praktycznie czysty chlorek sodu, stosowany jako przyprawa i detergent. W handlu dostępne są dwa jej rodzaje: nieoczyszczona sól kamienna i oczyszczona sól warzona. Często jest wzbogacana w jod (bardzo niewielkie jego ilości), by zapewnić spożywającym odpowiednią ilość pierwiastka w pożywieniu. W odpowiednich ilościach sól nie ma niekorzystnego wpływu na zdrowie, jest nawet wskazana, gdyż jej spożycie utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową i reguluje gospodarkę wodną w organizmie.  Należy jednak uważać by nie przesadzić. Nadmierne spożywanie soli przyczynia się do nadciśnienia tętniczego, zatrzymywania się wody w organizmie. Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5g  (jedna łyżeczka). Aby ograniczyć sól w jedzeniu należy zastępować ją ziołami. Warto wystrzegać się też gotowych produktów takich jak: chipy, paluszki, solone orzeszki, konserwy, żółty ser i wędzone ryby.

Pieprz- rodzaj rośliny z gatunku pieprzowatych. Należy do niej ponad 700 różnych gatunków. Największe znaczenie ma pieprz czarny, z którego wytwarzana jest jedna z dwóch najpopularniejszych przypraw. Pieprz w średniowieczu był przyprawą magnatów i królów. Płacono za niego tylko złotem. Po otwarciu drogi morskiej do Indii w XV wieku cena pieprzu raptownie obniżyła się. Wiele badań wskazuje, że roślina ta ma również właściwości zdrowotne. Pieprz poprawia apetyt i pobudza wydzielanie soków trawiennych. Wykazuje również działanie moczopędne. Badania naukowe na zwierzętach pokazały, że piperyna zawarta w pieprzu wpływa na zwiększenie wchłaniania się selenu, beta-karotenu i witamin w organizmie. Dodatkowo jest skuteczna w walce z artretyzmem i stanami zapalnymi. Stosowanie pieprzu nie jest jednak wskazane dla osób, które cierpią na choroby nerek i układu pokarmowego. Ze względu na właściwości pobudzające apetyt nie powinny go stosować również osoby będące w trakcie diety odchudzającej.

Pieprz w ziarnach dobrze jest dodawać na początku gotowania, mielony natomiast w dowolnym momencie. Pieprz bardzo dobrze wydobywa smak potrawy, idealnie łączy się z innymi przyprawami i ziołami. 2 łyżeczki pieprzu i 2 łyżeczki cukru gotowane w 500ml wody pozwolą otrzymać wywar, który będzie pomocny przy zbiciu gorączki. 20łyżeczek pieprzu i 500ml spirytusu pozostawione na noc da płyn wspomagający w bólach stawów i mięśni.

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress