Kuchnia australijska

Australijska kuchnia nie jest tak znana, jak francuska, włoska czy śródziemnomorska; ba, czy w ogóle słyszy się, by ktoś chodził jadać w australijskiej restauracji? Jeśli mamy z nią jakiekolwiek skojarzenia, to z pewnością są one negatywne i sprowadzają się do pałaszowania kangurów. Owszem, jest to jeden z przysmaków Australijczyków, ale ich kuchnia to coś więcej – to zlepek elementów z obcych kultur połączonych z tradycjami Aborygenów.

Tradycyjna australijska kuchnia czerpała z wzorców brytyjskich, co ma swoje uzasadnienie w kolonialnej przeszłości tego kraju. Wraz z otwarciem na świat, zyskała ona wielokulturowe oblicze. Australijczycy mają globalne gusta: ich kucharze czerpią z najlepszych kuchni świata łącząc je z regionalnymi specjałami. Podstawą praktycznie każdego posiłku jest mięso – baranina, wieprzowina, a także – co oczywiste – mięso kangurze i strusie, a nawet krokodyle (za przysmak uchodzi stek z tego gada w sosie curry). Australijczycy lubią także świeże ryby i owoce morza popijane białym winem. Jedzą także bardzo dużo warzyw i owoców dostępnych na kontynencie przez cały rok, niezależnie od sezonu. Najpopularniejszym sposobem przyrządzania warzyw jest pieczenie z dodatkiem oliwy i ziół oraz grillowanie. Do potraw przyrządzanych na grillu Australijczycy spożywają piwo – są jego prawdziwymi koneserami.

Do tradycyjnych australijskich potraw, które nie są dostępne nigdzie indziej, należy vegemite – pasta do smarowania chleba, która powstaje z wyciągu z drożdży. Ma ona bardzo silny, charakterystyczny smak i nie każdemu posmakuje. Do regionalnych rarytasów można także zaliczyć „Tam Tamy” – czekoladowe biszkopty spożywane w oryginalny sposób (poprzez odłamywanie rogów po przekątnej i picie przez powstałą dziurkę kawy lub herbaty).

Rodzaje diet odchudzających (III)

To już kolejny wpis z cyklu „diety odchudzające”. Poniżej krótka charakterystyka kolejnej paczki diet, które mają za zadanie obniżyć wagę ciała.

  • Dieta kapuściana – to dość popularna dieta, polegająca na jedzeniu zupy z kapusty. Jeśli będzie się jej przestrzegać, można schudnąć w ciągu tygodnia aż 3-6 kg. Przez pierwsze dni trzy spożywa się prawie wyłącznie tę zupę, a w ciągu kolejnych dokłada odpowiednio mięso i warzywa oraz owoce. Należy jednak zauważyć, że dieta kapuściana to jedynie wstęp do kolejnej diety – niskokalorycznej. Powrót nawyków żywieniowych po zakończeniu diety zagwarantuje niestety efekt jojo.
  • Dieta kopenhaska – to jedna z bardziej restrykcyjnych diet. Jej zadaniem jest zmiana przemiany materii oraz utrata nawet kilkunastu kilogramów w ciągu 13 dni jej trwania. To dobre rozwiązanie dla osób, które później chcą przerzucić się na dietę niskokaloryczną. Z racji tego, że dieta ta jest bardzo restrykcyjna, nie powinno się jej stosować częściej niż raz na dwa lata. Podczas jej stosowania należy dokładnie stosować się do jadłospisu – nie można jeść ani mniej, ani więcej. Diety tej nie powinny pod żadnym pozorem stosować kobiety w ciąży.

Rodzaje diet odchudzających (II)

W poprzednim wpisie zaczęłam opisywać poszczególne diety odchudzające. Dziś nastąpi ich kontynuacja. Na wstępie zaznaczą, że zdrowie kobiety (mężczyzny też, ale ci zdecydowanie rzadziej decydują się na dietę odchudzającą) jest najważniejsze, dlatego w każdym przypadku komplikacji podczas stosowania diety (słabości, mdłości, senność, zatrucia) należy ją bezsprzecznie przerwać. Dodatkowo, dieta w ciąży powinna być stosowana pod stałą kontrolą dietetyka, a właściwie powinno się jej unikać, jeśli tylko się da.

  • Dieta Diamondów – to dieta opierająca się głównie na warzywach i owocach. Pozwala w ciągu miesiąca schudnąć aż 6 kilogramów. Podczas jej stosowania należy kierować się zasadą – 60% to węglowodany, 30% to białko, a 10% to tłuszcz. Dieta ta zakłada, że organizm nie jest w stanie jednocześnie trawić i białka, i skrobi, więc głównych grup produktów nie powinno się ze sobą łączyć.

  • Dieta dla 20-latek – na wstępie należy zauważyć, że ten wiek oznacza dużo większą aktywność fizyczną i lepszą tolerancję pokarmów, dlatego nie powinno się przesadzać z restrykcjami. W takiej diecie nie może zabraknąć żelaza, białka, witaminy B12, a także kwasu foliowego. Bardzo istotne jest, by zjadać śniadanie i drugie śniadanie – dzięki temu zapewniona jest odpowiednia ilość glukozy we krwi, a co za tym idzie, możliwa jest lepsza koncentracja.
  • Dieta dla 30-latek – ten wiek charakteryzuje się ciągłym biegiem, stresem i zalataniem uniemożliwiającym normalne odżywianie się. A to błąd. Dobrym rozwiązaniem jest dieta niskotłuszczowa oraz aktywność fizyczna – należy pamiętać, że 25 minut wysiłku fizycznego dziennie daje dużo lepsze efekty, niż długi wysiłek raz na jakiś czas.
  • Dieta Dąbrowskiej – to dieta lekarza uważającego głodówkę za lekarstwo dla wielu chorób. Argumentem jest odpowiednie oczyszczenie organizmu z toksyn. Zdaniem Dąbrowskiej, leki tylko usuwają objawy chorób, ale nie usuwają jej przyczyn, a czasem dodatkowo zatruwają organizm. Dietę tę powinno się stosować od dwóch do sześciu tygodni. Dzięki temu organizm całkowicie oczyści się  toksyn i zacznie trawienie endogenne – zacznie trawić nadmiar tkanki tłuszczowej oraz tych zniszczonych i schorowanych. To dieta polecana szczególnie diabetykom, ponieważ przywraca komórkom wrażliwość na insulinę.
  • Dieta garściowa – jak sama nazwa wskazuje, polega na jedzeniu pięciu posiłków dziennie o wielkości nieprzekraczającej garści (250 ml lub gramów). Każde podjadanie zalicza się już do posiłku, więc trzeba tego unikać. Dodatkowo, z diety eliminuje się tłuszcze, mięso i białe pieczywo. Należy do tego spożywać duże ilości niegazowanej wody mineralnej, herbaty czy naparu z ziół. Dzięki tej diecie można schudnąć od 4 do 6 kilogramów miesięcznie.
  • Dieta jajeczna – dieta ta polega na jedzeniu jaj. na twardo. Podczas wszystkich posiłków. Dieta trwa od kilku do kilkunastu dni. Na każdy posiłek przeznacza się po 2 jaja – na śniadanie, obiad i kolację. Do tego trzeba wypić trzy litry płynów, nie używać cukru ani soli. Dodatkowo można jeść warzywa, ale całkowicie wykluczyć produkty tłuste. Diety tej nie poleca się osobom mającym podwyższony poziom złego cholesterolu.

Rodzaje diet odchudzających (I)

Rodzajów diet odchudzających jest mnóstwo. Każdy, kto choć raz zetknął się z problemem nadwagi, na pewno dobrze o tym wie. Poniżej przedstawimy kilka i pokrótce je opiszemy.

Diety odchudzające

  • dwudziestoczterogodzinna dieta owocowa – należy do jednodniowych, oczyszczających z toksyn diet. Polega na tym, że przez jeden dzień jemy wyłącznie owoce, można je ewentualnie popijać zieloną lub owocową herbatą. Po takim dniu organizm jest gotowy na podjęcie standardowej diety niskokalorycznej.
  • Dieta Dukana – ostatnimi czasy coraz popularniejszy typ diety. Polega na racjonalnym spożywaniu produktów bogatych w białko. Składa się z czterech etapów, których czas reguluje się samemu. Niestety ostatni, czwarty etap, trwa do końca życia. Można więc stwierdzić, że jest to dieta dość rygorystyczna.
  • Dieta 1000 kcal – to chyba najpopularniejsza dieta odchudzająca. Zaczyna się od niej, a następnie przechodzi do diety 1200 kcal, 1500 kcal i wyżej. Polega na ograniczeniu racji żywieniowych do 1000 kcal (dorosły człowiek potrzebuje około 2500-3000 kcal). Dzięki zmniejszeniu tej ilości, organizm pobudza się do zużywania tłuszczu osiadłego w organizmie. W przypadku długoterminowego stosowania diety, warto skorzystać z porady dietetyka.
  • Dieta pięciu czynników – swego czasu bardzo modna dieta wśród amerykańskich celebrytów. Polega na pięciotygodniowym jedzeniu pięciu posiłków dziennie bogatych w 5 składników: chude białko, złożone węglowodany, błonnik, dobre tłuszcze i niesłodzone napoje. Dodatkowo, powinno się spożywać produkty o niskim indeksie glikemicznym. W ciągu tych pięciu tygodni można sobie pozwolić na pięć dni laby, czyli jedzenia tego, na co ma się ochotę.
  • Dieta 800kcal – ta dieta pod żadnym pozorem nie powinna być stosowana dłużej, niż 2-3 dni. W przypadku diet 1200 i 1500 kcal organizm pobiera tłuszcz z organizmu, w tym przypadku jednak też go pobiera, ale gdy tylko dostanie trochę więcej kalorii nadrabia i gromadzi go na wypadek, gdyby taka głodówka znów miała przyjść. Dieta 800 kcal jest dobra tylko jako dieta oczyszczająca.
  • Dieta amerykańska – nie nie, nie mam tu na myśli diety na bazie fastfoodów – dieta amerykańska polega na stopniowym (np. co tydzień) obniżaniu wartości kalorycznej posiłków o około 200 kcal do 1200-1500 kcal. Gdy osiągnie się już zamierzony efekt, kaloryczność posiłków również podnosi się stopniowo.
  • Dieta bananowa – są trzy wersje tej diety. Pierwsza polega na tygodniowym jedzeniu trzy razy dziennie muesli składającego się z połowy banana, trzech płaskich łyżeczek płatków owsianych, szklanki maślanki i łyżeczki miodu. Druga, trwa tylko 3 dni i polega na zjadaniu dziennie 3 bananów i wypijaniu 3 szklanek mleka – trzeba to odpowiednio rozdzielić. Trzecia trwa miesiąc i polega na jedzeniu na śniadanie jednego dużego banana lub dwóch małych i wypiciu szklanki wody mineralnej niegazowanej. Resztę posiłków można komponować dowolnie.
  • Dieta antycholesterolowa – dieta ta nie wpływa bezpośrednio na
    zmniejszenie wagi ciała, ale ma na to wpływ pośredni. Polega na wyeliminowaniu lub znacznemu ograniczeniu produktów bogatych w „zły” cholesterol, czyli serów żółtych, tłustego mleka, śmietany, żółtek jajek, majonezu, mięsa z kaczki i gęsi, bekonu, frytek, placków ziemniaczanych i innych.

Porcelana stołowa

Porcelana stołowa jest z pewnością najbardziej popularnym prezentem ślubnym. Co więcej, stało się to już niejako tradycją, że para młoda dostaje w prezencie właśnie zestaw porcelany. Jeżeli jednak jesteśmy małżeństwem z kilkunastoletnim stażem, okazać się może, że nasz serwis nie spełnia już naszych wymagań, albo po prostu jest już niemodny. Warto wówczas zainwestować w nowy zestaw.

„Porządny” zestaw porcelany stołowej okazuje się niezbędny, gdy w domu organizujemy przyjęcia typu, rocznice czy komunie, na które zapraszamy większą ilość gości. W złym guście jest, gdy na stole znajdują się talerze z rożnych zestawów. Należy więc dbając o estetykę naszego stołu zakupić jeden większy zestaw porcelany lub kilka mniejszych z tego samego typu.

Zestawy stołowe, podobnie jak serwisy do kawy, dostępne są zarówno w wersjach tradycyjnych z prawdziwej porcelany i ręcznie malowanymi zdobieniami, a nawet złoceniami, a także w nowoczesnych wariacjach, które zaskakują swoimi nietypowymi kształtami i wzorami.

Niezmiennie od lat, nawet w modnych wersjach, króluje biel. Zestawy w tym kolorze charakteryzują się eleganckim i estetycznym wyglądem, który pasował będzie do każdego rodzaju ozdób na stole. Mam tu na myśli obrusy, serwetki, kwiaty i inne. Biel daje również wrażenie „czystości”, a wiadomo – naczynia z których jemy i na których podajemy dania naszym gościom, muszą być nieskazitelnie czyste. Z tego właśnie względu odradzałabym kupowanie naczyń w fikuśne „ciapki”. Domowy rosół podany na takim talerzu może nie wyglądać zbyt apetycznie.

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress